Poradnik "Czego nie pisać na egzaminie gimnazjalnym"

Przygotowania do egzaminów to ciężka praca. Po kilku latach nauki przychodzi czas na egzamin, którego wynik może zmienić naszą przyszłość. Przygotowywać się do niego należy oczywiście od pierwszego dnia w szkole. Ale decydująca może być dobra powtórka materiału. Gdy czujemy, że w szkole zabraknie już czasu na doszlifowane naszej przedegzaminacyjnej formy, sięgamy po środki zaradcze czyli zaprzyjaźnionego korepetytora.

Taka przyjaźń często bywa kosztowna, dlatego redakcja MT postanowiła sprawdzić dla Was, jakich rad udzielają rozchwytywani korepetytorzy. W tym miejscu będziemy publikowali ich komentarze do prezentowanych zadań z lat ubiegłych. Daliśmy im pozornie proste zadanie: "Opowiedzcie nam, na czym polegają najczęściej popełniane błędy na egzaminach?". Mamy nadzieję, że ich wypowiedzi uczynią przygotowania do egzaminów łatwiejszymi.

Małgorzata Kołakowska:
ZAWSZE UWAŻNIE PRZECZYTAJCIE TREŚĆ ZADANIA!!!
ZRÓBCIE TO CHOCIAŻ 2 RAZY!!!

1. Odcinek 1 (PDF)>>
Witam! Nazywam się Małgorzata Kołakowska. Jestem studentką Politechniki Warszawskiej, która od kilku lat udziela korepetycji z przedmiotów ścisłych. Przedstawiam Wam mój "Poradnik.", który stworzyłam początkowo z myślą o sobie. Z biegiem lat moje doświadczenie korepetytorskie przekonało mnie, że takie same problemy macie również Wy. Pamiętajcie, że egzamin gimnazjalny jest tylko jednym z wielu egzaminów, jakie stawia przed Wami życie. Jeśli od początku zaczniecie unikać przedstawionych przeze mnie w tym "Poradniku" błędów, przejście przez wszystkie egzaminy będzie dla Was o wiele prostsze, a matematyka okaże się bardziej zrozumiała.

2. Odcinek 2(PDF)>>
W tej części chciałabym przedstawić Wam błędy, jakie możecie popełnić przy interpretacji diagramów kołowych. Błędy, jakie popełniacie w tego typu zadaniach wynikają przede wszystkim z braku uważnego czytania opisów do nich i ich analizy. Lepiej się trochę dłużej zatrzymać na dokładnemu przyjrzeniu się diagramom i czego dotyczą niż źle zaznaczyć odpowiedź lub rozwiązać zadanie. A tu tracicie punkty bardzo ważne w Waszej dalszej edukacji. Zatem przeczytajcie i zastanówcie się nad moimi wskazówkami.

3. Odcinek 3(PDF)>>
W tej części mojego "Poradnika..." chciałabym jeszcze skupić się na zadaniach z procentami. Takie zadania występują bardzo często nie tylko na egzaminach, ale również w codziennym życiu i to nawet częściej niż Wam się wydaje. Wizyta w banku lub w sklepie zmusza nas właśnie do rozwiązywania zadań procentowych. A im jesteśmy starsi tym więcej procentowych łamigłówek pojawia się na naszej drodze. Podwyżki, obniżki, podatki różnego rodzaju, pożyczki, kredyty itp. wszystko to wiąże się z procentami.

4. Odcinek 4(PDF)>>
W tej części "Poradnika..." chciałabym przedstawić Wam analizę układów równań i dodatkowo omówić zadania związane z czasem. W tego typu zadaniach podstawą jest prawidłowy wybór niewiadomych, a następnie poprawne określenie relacji miedzy nimi. Dobrze to zrobicie, jeżeli będziecie uważnie czytać treść zadań. Zatem do dzieła!

5. Odcinek 5(PDF)>>
W tej części "Poradnika..." skupiłam się na przedstawieniu Wam zadań z nierównościami oraz parę nietypowych ale bardzo ciekawych zadań. Umiejętność ich rozwiązywania bardzo się Wam przyda na egzaminie gimnazjalnym.

6. Odcinek 6 (PDF)>>
W tym odcinku chciałabym Wam przedstawić zadania związane z geometrią, a dokładnie z bryłami obrotowymi, jak i wielościanami. W tego typu zadaniach przydaje się znajomość kształtu poszczególnych brył oraz ich różnorodnych przekrojów, które prowadzą nas do zadań z figurami płaskimi najczęściej trójkątami.

Maria Zajączkowska:

6. O oszczędzaniu słów kilka (PDF)>>
Tematem, który często pojawia się w teście kompetencyjnym jest oszczędzanie na bankowych rachunkach oszczędnościowych. Zadania o oszczędzaniu w banku to tak naprawdę zadania wykorzystujące operacje na procentach i potęgowanie - czyli nic trudnego. Aby rozumieć treść zadania musimy dysponować podstawową wiedzą dotyczącą oszczędzania w banku.

7. Co oznacza "kula dwa razy większa"... (PDF)>>
Wielokrotnie na testach egzaminacyjnych do gimnazjum pojawiają się zadania z geometrii (dwuwymiarowej lub przestrzennej), w których zmieniany jest jeden z wymiarów figury/bryły, a rozwiązujący proszony jest o prześledzenie jak owa zmiana wpłynie na inne wielkości opisujące figurę/bryłę.

8. "Zgadnij, co to za liczba" (PDF)>>
Czytelnik na egzaminie gimnazjalnym może napotkać zadanie znalezienia liczby spełniającej określone zależności. Typowym "chwytem" są zadania, w którym do szukanej liczby dopisywana jest przed nią lub za nią cyfra (lub dwie cyfry) i w ten sposób powstaje nowa liczba.

9. Zagadnienie ruchu ciał (PDF)>>
W poniższym artykule zajmiemy się zadaniami dotyczącymi ruchu prostoliniowego:

Będziemy analizować wyłącznie ruch prostoliniowy, dlatego w dalszej części artykułu pominięty zostanie ten przymiotnik (jako oczywisty w tym kontekście). Czytelnik proszony jest, aby pamiętał, że ilekroć jest mowa o ruchu, jest to ruch właśnie prostoliniowy.

9. Podzielność liczb (PDF)>>
Zagadnienie podzielności liczb wciąż powraca na egzaminach gimnazjalnych. Temat nie jest trudny i aby spokojnie poradzić sobie z takimi zadaniami wystarczy pamiętać podstawowe zasady podzielności.

Zbigniew Wiśniewski:

10. Zadania z wykresami w fizyce i matematyce (PDF)>>

Wykresy służą do obrazowego przedstawiania danych. Mają pomóc nam wyobrazić sobie opisywane zależności. Przemawiają one bowiem do wyobraźni lepiej niż gołe liczby. Wykresy są wszechobecne w życiu wielu ludzi. Politycy z wykresów odczytują jak wysokie poparcie ma ich partia i na tej podstawie podejmują decyzje. Gracze giełdowi na podstawie wykresów podejmują decyzje o sprzedaży lub zakupie akcji co pozwala im zdobyć fortunę a uczniowie muszą się z nimi zmagać w szkole Do tych ostatnich adresowany jest ten artykuł.

11. Funkcje i graficzne rozwiązywanie zadań (PDF)>>
Najpierw, odpowiedzmy sobie na pytanie czym w ogóle jest funkcja. Funkcje można określić jako odwzorowanie zbioru X w zbiór Y, w którym każdemu elementowi zbioru X przyporządkowany jest dokładnie jeden element zbioru Y. Oznacza to, że jeżeli istnieje przynajmniej jeden taki element zbioru X któremu odpowiadają dwa elementy zbioru Y to takie odwzorowanie nie będzie funkcją. W praktyce szkolnej najczęściej zbiorami X i Y jest pewien zbiór liczb. Tego typu funkcje można przedstawić w postaci wykresów w układzie współrzędnych.

12. Prawidłowe rozwiązanie zadań z fizyki (PDF)>>
Szanowni młodzi czytelnicy. Do tej pory w moich artykulikach więcej było o matematyce niż o fizyce a przecież z wykształcenia jestem fizykiem i chociaż niektórym może się to wydać nieprawdopodobne - jestem z tego dumny. Tymczasem większość uczniów, którym pomagałem ma znaczne problemy z prawidłowym rozwiązywaniem zadań z fizyki. Postaram się więc pokazać jak powinno się prawidłowo rozwiązywać zadania z fizyki na przykładzie dwóch problemów z teorii pola grawitacyjnego, które pojawiają się w wielu zbiorach zadań i zdaniem wielu nauczycieli są banalnie proste, tymczasem zadaniem wielu uczniów są niezwykle trudne.

13. O składaniu prędkości (PDF)>>
Jednym z podstawowych zadań fizyki jest opisywanie ruchu. W szkole najważniejszymi typami ruchów są ruch jednostajny i jednostajnie przyśpieszony. Zacznijmy od tego pierwszego. Ruch jednostajny to ruch, w którym prędkość jest stała. No dobrze ale co to jest prędkość?

13. O zasadach zachowania (PDF)>>
W fizyce występuje wiele różnych wielkości, które są zachowywane w układach ciał, jeżeli otoczenie w istotny sposób ich nie zmienia. Stwierdzenia, mówiące, że dana wielkość się nie zmienia noszą nazwę praw zachowania. Są to zasady zachowania pędu, momentu pędu i energii.

Źródło: Młody Technik